8 olika råd för att behandla & förebygga hälsporre

Hälsporre eller Plantar fasciit som det även heter är en skada under foten. Hälsporre är den vardagliga benämningen på smärta under hälen som har orsakats av en skada eller en irritation av plantarfascians fäste mot hälbenet. Om du drabbats av detta kan du gå hjälp av en kiropraktor eller naprapat. Du kan även göra en del saker själv som egenvård.

En bra sak att göra är att töja vadmuskulaturen dagligen. Det kan du göra via en uppsträckning av plantarfascian samt att varje dag göra viktbelastade tåhävningar.

Du kan även tejpa din hälsporre, för att lindra dina symptom och dina smärtor. Tejpningen hjälper även till att ge dig en mindre belastning av själva infästet av plantar fascian mot ditt hälben. Tejpningen görs vid hålfoten.

Aktiv vila är bra vid hälsporre. Det innebär att du låter bli eller minskar på aktiviteter som provocerar smärtan.

Ett annat gott råd är att byta skor, samt att du kan investera i fotbäddar eller ortopediska inlägg.

Hälsporre övningar och behandlingar

Hälsporre går att få hjälp med via vissa behandlingar samt att man även kan göra egna övningar om man vill. Bland annat kan man få stötvågsbehandling, dry needling, massage och så vidare.

Övningar man kan göra själv är olika typer av stretching. Stretching är en mycket viktig del av rehabiliteringen om du drabbats av hälsporre. Du kan redan på morgonen när du ska kliva ur sängen göra en övning. Ta en handduk eller ett bälte och lägg den runt foten. Håll sedan ditt ben rakt och dra försiktigt mot kroppen så att du känner av en sträckning i nedre delen av ditt ben.

Om det är så att du lider av extrema besvär kan det vara en idé att prata med en ortopedteknik. Mot smärtor kan man använda tabletter som Alvedon då det innehåller paracetamol. Läkare kan ge kortisonspruta i hälen mot smärtorna. Extrema fall med hälsporre kan kräva operation eller stötvågsbehandling.

Besök gärna: Idrottsskadeexperten dom är experter på att behandla hälsporre.