6 styrkeövningar

För att hålla knäna friska och starka är det bra att ha starka lårmuskler. Dessa hjälper till att stabilisera knäna. Sedan är det bra med flera andra övningar. Här får du 6 styrkeövningar som håller dina knän friska och starka.

Knäböjshopp

Sträck ut armarna framför dig och böj knäna så du sätter dig bakåt. Dra dig upp på ett explosivt sätt så högt du kan och landa mjukt. Skjut direkt upp igen. Se till att ha en bra hållning även när du blir trött. Gör 4×15 repetitioner.

Utfall med vartannat ben framåt

Gör 3×15 repetitioner

Låga sidoutfall

Lägg all din kroppsvikt på höger sida och sjunk sedan ner i ett sidoutfall med god hållning. Se till att böja ordentligt i knät och jobba bakåt med rumpan. Sedan skifta över vikten till andra sidan utan att ställa dig helt upp. Gör växelvis fram och tillbaka tills du gjort 15 repetitioner på varje sida.

Mountainclimbers

Börja i armhävningsposition. Sedan ska du dra in höger knä under dig. sparka sedan kontrollerat bak igen. Sedan byter du ben, gör samma sak. Växla mellan de olika benen och gör 3×15 repetitioner.

Bandpromenad

Trä ett gummiband strax över knäna få ett startläge där bandet alltid är lite spänt. Kliv 20 steg åt ena hållet, sedan tillbaka. Gör 3 omgångar.

Omvända höftlyft på boll

Lägg dig på en träningsboll eller en bänk med vikten framåt. Håll dina ben raka och lyft sedan höft och ben tills de är parallella med resten av kroppen. Knip med rumpan och ta en kort paus högst upp. Sänk ned sakta och upprepa. Gör 3×15 repetitioner.